De naam Romeo y Julieta, als Habanomerk ontstaan in 1875, is afkomstig van de literaire tragedie met dezelfde naam van de Engelse auteur William Shakespeare. Het merk oogstte internationale bekendheid tijdens de eerste jaren van de 19e eeuw, nadat Don “Pepin” Rodriguez als eerste het belang erkende van de sigarenbandjes als succesfactor. Winston Churchill was een van de grootste fans van het merk Romeo y Julieta. Na zijn bezoek aan Havana in 1946 werd zijn naam niet alleen vermeld op de Habano-sigarenbandjes, maar werd ook de bekendste vitola van het merk naar hem genoemd: Churchills van Romeo y Julieta. In de 21e eeuw zijn er al twee nieuwe vitolas op de markt gekomen. In 2006 is er de Short Churchills, een robuuste sigaar die in de vitolario van het merk ontbrak en in 2010 wordt op het 12e Festival van de Habano de Wide Churchills voorgesteld, een nieuw formaat dat de cepo 55 inhuldigt, voor liefhebbers van dikkere vitolas. De gebalanceerde en aromatische melange, met streng geselecteerde binnengoed- en ombladeren afkomstig van de regio van Vuelta Abajo, maakt van de Romeo y Julieta een klassieke Habano met medium smaak. Vandaag de dag geniet de Romeo y Julieta een grote bekendheid over de hele wereld en biedt hij een van de breedste gamma’s van vitolas van de Habano merken.